Wednesday 1 July 2009

PILIHAN....

Yang Menjalankan Tugas AyuTimah at 09:39
pilihan..
hidup kite penuh dengan aktiviti yang berkait rapat dengan pilihan..
mungkin kite juge sedar yang masa kite terlalu banyak dihabiskan untuk membuat pilihan..
pilihan yang kite sendiri tak pasti sama ada betul atau tak..
pilihan..
kite akan berada di satu persimpangan di mana kite perlu pilih, dan masuk kiri atau ke kanan..
ia seperti situasi pemandu bas suasana edaran yang sarat penuh dengan penumpang itu memilih sama ada nak ke kiri (ke pekan atau ke KAB, KZ) ataupun ke kanan (ke KHAR,KOU, mamak taman bahtera)..pemandu bas itu perlu pilih antara 1 simpang.. beliau tidak boleh terus sahaja kerana di hadapan itu semak samun sahaja..xde jalan.. cume ade 2 jalan yang perlu di pilih..
ia juge seperti situasi pelajar TESL yang bercadang nak ponteng kelas DR SHIMA.. ade 2 pilihan je..
pilihan pertama: datang kelas, kena lecture pedas 7 skala ritcher
pilihan kedua: xdatang, kene lecture 120 skala ritcher
kedua2 pilihan di atas mempunyai pros and cons dia tersendiri.. walopun pilihan yang pertama itu membuatkan kite struggle kerana habitat kite yang malas bangun pagi kerana kite lebih enak tido di atas tilam kolej yang tak best tu.. dengan memilih pilihan pertama, kite cume kene bebel2 je..lagipun, alah bise tegal biase..manakala, apabila kite dengan bangganya( bangga nye mengalahkan rase bangga ketika mengambil sijil dean list di depan orang ramai..MOTIP!!) tak pergi kelas kerana kite SANGAT MALAS DAN LEBIH MENYAYANGI TILAM NIPIS KOLEJ BERBANDING GEGENDANG TELINGA KITE SENDIRI, jadi kite pun memilih pilihan kedua.. pilihan kedua yang bakalan membuatkan gegendang telinga kite merana, derita dek bebelan yang cukup power itu..mungkin pilihan kedua tu menampakkan ciri2 risk-taker kite..tapi that was absolutely stupid choice!
Pilihan..
Ia juge kadang2 main tipu ngan kite..
Kite kadang2 tak nampak ape yang tersembunyi di sebalik pilihan2 mee goreng yang ade di depan kite.. sebagai manusia, kite lebih melihat dari aspek yang tersurat tentang pilihan itu.. ini ade lah perkara yang klise tentang manusia.. manusia akan memilih untuk hanya menafsir ape yang mereka nampak pada permukaan nya.. contohnye dah jelas dan nyata.. tengok kapal titanic tu.. dalam perlayaran pertamanya, kapal yang kunun paling cam gaban ketika itu karam akibat sikap kaptennye yang membuat pilihan untuk tak menerima kenyataan bahwa ade aisberg gile bangkai besar ke depan tu.. beliau hanya nampak kat permukaan laut tu je..memg la nampak cam kecik je.. tapi kapten tu tak sedar yang ade 70% lagi aisberg yang dibawah permukaan air tu.. ini menunjukkan bahawa kapten itu hanya mentafsir pilihan yang dia ada pada ape yang dia nampak je.. dia xpikir ape yang bakal terjadi apabila dia buat keputusan itu..

Pilihan..
Ia juge kadang2 menjadi kan kite lebih optimis..bukan optimus ok..optimus itu karakter transformers..betul tak cikgu man?
Pilihan yang kite buat tu membuat kan kite menjadi lebih optimis bile kite dapat twist kegagalan dari pilihan yang kite buat tu sebagai satu kejayaan.. contohnye, bile kite memilih untuk malas membuat latihan add math dan menjurus ke arah kejadian asyik gagal add math dengan memperolehi markah hanya 9%, kite perlu la memusingkan kegagalan itu menjadi kejayaan.. cara2nye..
1) Buat 1 kad ucapan untuk diri sendiri, pastu tulis:

”tahniah azlina.. ko la budak paling genius skali kat serata bumi nih.. bukan senang nak dapat 9% tu..its need a lot of efforts..kawan2 mesti jeles ko dapat 9% nih..dorang tu asyik dapat 95% je..just live ur life happy..

p/s: sape yang dapat 95% tu sume dak nerd. Ko bukan nerd..ko COOL!!”

2) Pastu g kedai-kedai cenderamata yang berdekatan, yang ade menyediakan perkhidmatan membuat plak.. pastu tempah 1 plak, oh tidak, mungkin patut tempah 5,6 plak untuk diberikan kepada kawan2.. kat plak tu tulis:

”SAYA DAPAT 9% UNTUK ADD MATH!! OH YEAHHHHH!!

p/s:jangan jeles!”


kan ke optimis tu.. kite twist the fate..lalala


dan..
pilihan..
ia juge kadang menyebabkan kite kehilangan something yang begitu bermakne dalam hidup kite..
kadang2..bile kite terlalu memilih, kite tak perasan, ape yang sebenarnye kite nak ade dekat dengan kite.. kite asyik mencari dari kejauhan, sampai kite tak sedar ape yang kite perlu pilih memg dah sedia ada dalam hidup kite..
kadang2..ape yang kite pilih itu, yang pada awalnye kite pikir ia adalah pilihan yang tepat tetapi pada hakikatnya ia adalah satu kesilapan..
dan juge..kadang2 ape yang kite pilih itu pada awalnye memg pilihan yang salah..kite dah sedar dari awal2 dah pilihan kite tu salah.. jangan risau..there must be a silver lining that will come out later..everything happen for a reason..

dalam kehidupan ini, kite memg perlu memilih.. same ade pilihan kite tu salah ke, betul ke, kite mesti memilih..


sekian, mekasih..

p/s: entry ini berada dalam skop ”ENTRY SENGAL DI KALA KESENGALAN”

2 NASIHAT:

ain fathihah said...

qoute dr entri hang

”SAYA DAPAT 9% UNTUK ADD MATH!! OH YEAHHHHH!!


aku balas

" ops, saya pernah dapat 4% utk addmath! ohhh, sangat berbangga sbb tak dapat 0% aka teloq ayam!"


weee...

aku seorang Temah said...

ain, nipu la ko dapat 4%..dak matrik xkan add math xbest kot

 

A.N.O.N.Y.M.O.U.S Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea