Thursday 7 October 2010

GUA (.com.my) MEMANG JUARA PANIK

Yang Menjalankan Tugas AyuTimah at 04:25


Ehem2.. camni.. I nak cerita la sikit.. itu pun jika uolls nak dengar.. kalo uolls xnak dengar, I xleh nak tarik2 tangan suh duduk dan bace jugek.. almaklumlah, I bukan celebrity.. (wow..sungguh gedik pabila menggunakan “I”..ko hengat ko datin???)

Macam ini ceritanya… pada hari tadi (apekahh?) sesuatu telah terjadi kepada saya.. saya yang baru pulang dari kelas seharian di kampus sultan abdul jalil shah, tiba-tiba dikejutkan dengan perangai tombol pintu di rumah saya yang tiba-tiba membuat perangai yang seperti mahukan penyepak.. ia tiba-tiba tidak boleh diputar waima pada ketika itu saya munggunakan kunci yang betul. Kunci yang betul di sini dapat saya definasikan sebagai kunci yang pihak pentadbiran berikan pada saya ketika hari pertama semester ini.. ia sungguh what the fish awak semua tahu tak. Haih.

Baiklah.. pada mulanya saya rehat-rehat sahaja.. ambil kerusi dan duduk sambil mengenangkan masa depan.. sambil-sambil itu saya juga masih mencuba dengan sabar sambil memaki tombol pintu itu secara senyap di dalam hati. Setelah 15 minit mencuba (oh nampak sangat saya kurang penyabar), saya mula dilanda perasaan cemas atau lebih dikenali sebagai perasaan panik oleh pelajar-pelajar ST JOHN INSTITUTION. Dan berbekalkan telefon bimbit yang sudah 2 bulan bilnya mencecah RM50, saya terus mendail nombor pertama yang terlintas di dalam kepala hotak saya yang sedang berkecamuk.

“fie.. pintu bilik aku xboleh bukak..ala…camne nih?”

“hah! Kenape?”

“xtau..kunci bilik aku nih xleh guna untuk bukak pintu tuh..ko kat umah ke? Aku datang umah ko jap eh”

Sesampai sahaja saya di rumah fifie, mantan JMK..

“kenapa-kenapa?”

“kalau camni nak p ngandu kat sape?”

“Tepon wak..tepon wak”

“ok..aku balik dulu eh..”

Saya pun bergegas tepon encik wak.. 2 kali dail panggilan saya tidak dijawab.. ah encik wak ini.. bile kecemasan gini, time tu lah dia tak angkat tepon..

Buku tepon di tepon (ape kau krepek ni?) saya tengok2 lagi.. mencari2 nombor2 yang saya kire boleh membantu.. hah! Ada pun nombor Yang Dipertua.. ohoho.. cuba try test apa kata beliau..

“hello sham..”

Dia menjawab… ”assalamualaikum..”

oh saya sungguh segan dengan kegopohan dan kepanikan diri sendirik..

“ni nak tanya nih..tombol pintu aku xboleh bukak la..gune kunci sendiri pun xleh bukak..camne nih? Nak ngadu kat sape”

“ko try call ketua blok..”

“ok..aku try..terima kasih ye”

Saya meneruskan misi tepon menepon.. dail no aishah (ketua blok 3) tidak dijawab.. tidak mengapa..saya kire beliau di kelas.. (tapi ketika ini saya seperti hendak nanges)..jadi saya tepon encik YDP sekali lagi..

“sham..dah call aishah.. tapi xjawab.. abestu, nak call sape lagi”

“ok..cube try call norizwani, JMK kebajikan”

Orang kata, manusia yang mudah mengalah akan sentiasa mundur.. jadi saya teruskan juga misi tepon menepon.. wah.. ia sungguh melegakan bila dia menjawab tepon.. setelah mengadu ape yang patut.. saya pun pulang ke rumah.. lokasi tepon menepon ialah di tangga.. :P (punyalah panik sampai xbalik rumah)..

Bila sampai rumah, saya cuba lagi.. tapi lepas 5 minit, tiada sapa yang sampai.. (saya memang kurang penyabar dan di saat begini 5 minit saya buleh definasikan sebagai 5000 tahun menunggu..:P).. saya cube tepon encik wak.. hah! Akhirnya dia menjawab tepon dengan suara yang agak2 macam bangun tido..

“wak…pintu bilik aku xboleh bukak la.. macam mane nii…?”

“kenapa?”

“entahlah..kunci ade..tapi xbleh bukak..tadi dah kol kebajikan..ni dah 5 minit xsampai lagi..aku panik nih tau tak..”

Kedengaran dihujung talian wak menggelakkan saya..wak memang nak kene pukul.

“loh..itu pon nak panik.. rilek la..tunggu jap, nanti aku call budak aku pegi datang tengok..”

…………..

Setelah beberapa ketika.. (sempat aku sapu umah..susun sipar, kasut, baldi2 budak2 ni.. supaya nampak lebih presentable.. ahahaha.. yelah.. sogan den orang datang umah tapi umah cam tempat pelupusan sampah MDTM..haih.)..datang la dua orang abang maintainance.. datang bawak la tukul bagai semuanya.. setelah mereka godek2 sedikit pintu itu dengan alat ape name tah, maka dia terbukak lah..

Oh.. saya berasa sangat lega.. panik punya pasal tadi, ramai sungguh orang yang saya call.. nasib baik acik kafe saya tak call sekali…TERIMA KASIH PADA SEMUA.. JMK KHAR dan abg maintaince.. terima kasih fifie.. tolong fikirkan nak tepon sapa.. kalau nak harapkan minda saya yang berkecamuk nih fikir, tahun depan la baru dapat bukak pintu..

MORAL OF THE STORY:

Kita tidak tahu bila kita akan ada kecemasan-kecemasan begini.. bagi sesiapa yang tinggal di kolej, pastikan dalam tepon anda ada nombor mereka2 yang boleh membantu anda kala begini.. sangat membantu ok.. saya siap tepon big boss JMK tuu. Punya la panik.. nasib baik sham (YDP) ialah kawan saya…weee..wak (NYDP) juga kawan saya…weeee.. tapi ini bukan conflict of interest ok.. kalau sesape ade masalah pon leh je bagitau.. ahahaha..

Photobucket

5 NASIHAT:

♥ elle ♥ said...

hahah chip2...
mmg ko xleyh blah bile panik..
hihih
sume org kuat2 ko kol...
hihih
untung berkwn ngn YDP sume..
hihihi

olsenwilliam said...

hahaha~aku tlg wak gelak skali ye...
wak mmg jaat cip...
asl kte mnta help die gelak....
asl help dkt2 kte je die gelak lg...
sy x kwn ngn ydp....sy kwn ngn naib die shj make sy rs cukup2 la itu utk bekaln d ms akn dtg....kaitan?...hahaha

aku seorang Temah said...

elle: ahaha.. mujur lah aku masih simpan no sham.. berguna jugak ye.. ahahaha...

oli: ahahah.. wak mmg weyh.. sume bende dia take it easy.. ye la.. kalo ikukan, xperlulah aku panik2 macam semalam.. rilek2 sudah.. ahaha

rubi @ cawan2 said...

mwahahaha.. kenapa tak call aku aj? telefon budak2 sekolah skali, barulah cara. agaga..

aku seorang Temah said...

CM: oit, ko xbaik la ngomong gitu.. hahaha..aku ingat nak tepon cikgu wazer.. tapi xjadik :P

 

A.N.O.N.Y.M.O.U.S Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea