Saturday 9 October 2010

AKU TAU AKU HITAM DAN BURUK, JADI JANGAN TEGUR..

Yang Menjalankan Tugas AyuTimah at 21:34

Hari pertama aku kira berlalu dengan pantas dan tuntas laksana kamus besta dr fazley.. sampaikan xsedar minit2 berlalu meninggalkan kehidupan yang serba fana ini.. terasa diri ini belum cukup untuk digelar insan yang cermerlang dan gemilang..

Ahh.. sudahlah kau, membebel entah apa2.. ko ingat ini novel remaja? Meh aku sekeh sekali..

Actually hari ini hari yang sangat sebuk bagi aku sampaikan nak updates status di FB yang berbunyi,

“HARI YANG SANGATTTTTTTT BUSYYYYYYY”

pun xsempat2.. punye la hardcore.. dizaman kegemilangan FB sekarang, aku rase, bila aku gagal mengapdate status seperti di atas sekali sehari dan status2 yang lain 24 kali sehari (sejam 1 status), aku di kire manusia yang gagal.. aku di kire bukan lagi lagi rakyat Malaysia yang mendukung cita2 wawasan 2020… oleh sebab itu, aku sangat hiba.. tapi tidak mengapa, aku rela dituduh sedemikian kerana kealpaan aku sendiri untuk mengapdate status waima ketika itu aku berada di pejabat HEPA. Orang lain, dalam toilet pun jadi update status.. aku? sesungguhnye..aku manusia yang gagal..

ok untuk edisi kali ini aku ingin melontarkan hujah2 bela diri tentang, kealpaan aku untuk mengapdate status “HARI YANG SANGATTTTTTTT BUSYYYYYYY” di dinding FB aku..

HUJAH 1

pada pagi tadi, seawal jam 7.07 minit pagi, aku sudah terpacak di stesen bas KUO untuk menunggu bas ke kampus waima aku sememangnye tiada schedule pada hari ini.. walaupun acik bas suka mempermain2kan niat suci aku untuk sampai ke kampus awal, tapi aku tetap steady menunggu bas bersama rakan2 seperBASan..rasional aku menunggu bas awal2 pagi tanpa sedikit pun mengasihani dinding FB aku? tunggu sebentar.. hujah seterusnye akan menyusul.

HUJAH 2

Sesampai sahaja di kampusku nan indah permai walaupun ade bau sampah yang aku kire boleh membantutkan Fengshui di situ, aku menujulah ke lokasi yang terbabit.. langkah kaki ku atur penuh kemas agar tiada sapa mengetahui kegigilan lututku akibat terlupe breakfast.. ah.. aku tidak pandai berbohong.. bukan aku terlupe, Cuma aku xsempat.. dek kerana alarm hempon ku yang membuat perangai.. memang nak kene babab.. hah! Dah jumpe point hujah kedua? Dah? Dah? Kalau belum, sila pegi makan dulu.

HUJAH 3

Sampai je kat lokasi yang sudah dikenal pasti, bermulalah HARI YANG SANGATTTTTTTT BUSYYYYYYY, mula2 tolong setting gelanggang.. angkat kosi, susun meja testing itu testing ini.. pas siap setting tempat, masalah pulek timbul.. kami xcukup kaki dan tangan.. bukan lah bermakna kaki kami p ostolia, tangan pulak p Bangladesh, bukan..bukan.. kakitangan ini adalah tenaga kerja.. hah.. ni kang kalau lah bola kuar dari gelanggang pegi ke nun tengah padang tuh, sape nak kutip? Tak ke aku jugak kene? Hah? Nampak x? Nampak x? point hujah ke 3? Xnampak? P tambah power spek sane p.

HUJAH 4

Peh.. sebenarnye ini ialah tugas betul2 punya tugas untuk aku.. jaga masa.. bukan jaga tepi kain orang/seluar orang.. bukan2.. jangan nak buat tuduhan melulu.. aku kene jaga 2 jam.. itu belum kire jam lonceng, jam tangan, jam dinding sume lagi tuh.. masa semua nak accurate.. dalam masa yang sama, kene alert pada minit ke berapakah player itu dikenakan KAD KUNING..pastu kene setting 1 lagi jam untuk kire 2 minit bagi player yang GARANG2 DAN GANAS2 yang terpakse direhatkan oleh UNCLE REFEREE yang baik2 dan comel2 itu.. kene alert bila masanye REF buat TIME OUT supaya aku xlupe nak tekan STOPWATCH.. pastu aku juga xboleh leka, supaya aku tak terlepas pandang USTAZ2 kacak dari UIAM..sebok kan tuh? Abes, dalam kesebokkan sebegini.. ingat sempat nak update status tulis HARI YANG SANGATTTTTTTT BUSYYYYYYY? Hah?

HUJAH 5

Hah. Ni lagi satu hujah yang aku kire sangat2 kukuh nak membela diri. Ok camni.. telah digezetkan oleh jemaah kepimpinan penganjuran pada meeting itu hari, telah dipersetujui bahawa aku dan team aku hanyalah ditugaskan sebagai URUSETIA.. jaga masa, catat skor sume, rekod perlawanan, segala bagai borang, kad kuning, kad merah, kad hijau dan juga perkeranian sedikit2.. ok.. hal2 itu semua aku rase tidak la memberatkan kecuali menghitamkan.. walaupun duduk dibawah payung dari 8.00 sampai ke sudah, aku kire itu tidak langsung menyelamatkan aku dari bahana kehitam2an.. walaupun aku sedih, tapi aku yakin, dengan kehitaman aku dan liya (partner), bakal membuatkan cikgu madi memberikan aku A tanpa segan silu dan tawaduk.. bukan itu persoalannya..

ok camni, pada 1 perlawanan, ade seorang player dari PERLIS terjatuh dan luka di lutut yang telah menerbitkan darah yang meleleh.. ok.. dan masalah bermula pabila tiada seorang pon pasukan kecemasan yang dapat menolong beliau.. semuanya tidak lah aku tahu pergi ke mane.. aku pun mula cemas dan ini tidak menjadikan aku salah seorang dari pasukan kecemasan.. aku masih urusetia.. ingat tuh.. jadi , manager dia panggil aku (sebab aku duduk dekat ngan kusi reserve player team itu)..

“adik, (aku rase aku kembali muda laksana baru lepas UPSR), kecemasan ade tak? Ni player kami lutut berdarah nih.. first aid ada?”

“sekejap ye encik, saya pegi amek first aid dan cari orang”

Sampai ja kat meja urusetia, aku habaq mai perkara yang terjadik

“awak, AJK KECEMASAN ade tak, ade player berdarah lutut la.. first aid mane?”

Dia jawab dengan sama tone seperti soalan aku tadi..tone cemas

“hah luke? Alamak..dorang xde la..xtau pegi mane.. bagi je la first aid nih kat dorang..nanti pandai2 la dorang buat sendiri”

Pastu datang seorang AJK, bukan kecemasan, tapi aku rase dia lebih afdal untuk tugasan ini sebab beliau bersamaan gender dengan si player itu tetapi,

“saya xboleh la.. besar ke luke dia?”

“besar.. berdarah..”

“ambik iodine, ambik kapas, sapu kat luke, tutup ngan kain kasa, balut ngan tape putih tu”

Aku pun ambek first aid, bawak masuk ke gelanggang..menuju ke player yang berdarah ituu.. dah meleleh dahhhh darah dia..

“encik, pasukan kecemasan takde la.. saya pun xtau sebenarnye nak buat nih”

“kami lagi xtau..tenyeh ja la tang mana pun.. kang kami buat, takut terbubuh minyak panas pulak..naya”

“ok..xpe..saya cube lah”

Player itu duduk lah dikerusi.. aku dah kelam kabut.. jadah betul la..boleh pulak luka diwaktu2 yang tak betul..

Aku buka first aid, amek kapas, tuang iodine then sapu kat luka dia..

“eh..kenapa tangan menggigil ni?” tegur beliau.. hantu betul..

“oh.. yeke..xde lah.. ni first time buat nih..sebelum nih xpenah buat pun..sakit ke..sorry eh”

“pedih..” kate beliau.. aku pun boleh gigil tangan..ni kan orang yang luke..PENGSAN!

Aku cepatkan segala prosedur.. tenyeh iodine, letak kapas, balut cepat2..pastu

“dah..siap”

Pastu manager tadik cakap

“hah..boleh pun kan..kene la cube dulu..”

Aku senyum dan belah p basuh tangan penuh warne kuning.

.

.

.

.

.

.

.

OK.. dengan 5 HUJAH ini, cukup tak nak membela diri? Hahahah..



p/s: URUSETIA untuk HANDBALL UPSI OPEN 2010.. 2 hari.. sabtu dan ahad.. dia punye penat xboleh nak describe.. lenguh2..

Photobucket

0 NASIHAT:

 

A.N.O.N.Y.M.O.U.S Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea