Tuesday 28 April 2009

KENAPEKAH KITE PERLU RASE INSECURE??? APEKAH OH APEKAH

Yang Menjalankan Tugas AyuTimah at 14:32

Based on OXFORD ADVANCED LEARNER’S DICTIONARY for current English 5th Edition, INSECURE is an adjective. There are two descriptions that can give us a clearer view on what is INSECURE is all about.

 First, INSECURE mean not secure or safe; not providing good support; that cannot be relied on.

Example: This door is insecure. It is easy to open even when locked.

Second, INSECURE mean not feeling safe or protected; lacking confidence:

Example: She feels very insecure about her marriage.

 

 

Ok semua.. jangan nak rase pelik kerana tetibe lak Fatimah hari ini sibuk mendefinasi kan sesuatu.. selalunye fatimah men bedal je tulis karut2.. hari ini, marilah kite bercakap berdasarkan fakta..

Dari sudut cermin mate fatimah, fatimah dapat rase, dapat tengok yang ade kalangan kite semua ni yang berase sangat insecure dengan persekitaraan nye.. kite semua insecure dengan semua perkara.. kenape ye? Adekah kite semua terlalu mahukan kesempurnaan atau dalam erti kate lainnye TAMAK HALOBA.. kite semua harap semua nya akan sempurna di pihak kite.. kite semua nak semua orang senang ngan kite.. kite nak semua orang amek perhatian kat kite.. kite semua nak semua orang sayang kite.. kite semua nak semua orang sedar akan wujudnya kite..

Kite semua rase bangga dan dihargai, bile kite semua dapat ape yang kite nak (kesempurnaan hidup)..kite semua bangga sampai kite lupe ini semua hanya lah duniawi semata.mata.. kite semua fikir kite leh dapat semua yang kite demand..semua yang kite rase kite nak, kite boleh dapat..kite semua fikir kite cukup bagus untuk semua itu..kite semua bangga dengan diri kite sendiri..

Tapi bile segala perhatian, kesempurnaan yang kite semua dapat sebelum ini sedikit demi sedikit terpaksa TERBAHAGI untuk sesuatu yang lain, KITE semua RASE INSECURE... kite semua takot nak terima hakikat yang perhatian dan kesempurnaan itu tidak lagi 100% untuk kite.. kite rase down... dan tanpa kite sedar, kite semua mule menunjukkan sisi ”kanak-kanak” kite dengan  melakukan perkara yang menjengkelkan yang kite tak sedar kite dah buat..kite buat semua itu atas dasar untuk mendapatkan kembali semua yang kite ade sebelum ini.. ini semua adalah terhasil daripada gen2 INSECURE yang bersarang dalam minda kite semua.. INSECURE ini boleh diolah dalam bentuk yang positip dan negetip.. ia jadi positip apabila kite semua berusaha memperbaiki diri dengan cara yang berhemah lagi matang..IA JADI NEGETIP BILE KITE BERUSAHA “MENGHENTAM” PIHAK2 YANG TAK BERKAITAN DENGAN ATAS TUJUAN UNTUK MENYAKITKAN HATI DAN SANUBARI PIHAK YANG TAK BERKAITAN ITU. Tapi selalunye yang negetip ini kite tak nampak dengan mate yang kasar..hanya mereka2 yang lebih tahu je yang boleh mentafsir sejauh manekah cas2 negetip yang berlaku..

Mengapa kite semua perlu rase INSECURE kalo sebelum ini kite bangga dengan ape yang kite ade.. sampai kadang2, kite tak sedar sikap kite buat insan2 sekeliling kite berasap ngan kite.. tiada alasan untuk mengatakan ”NAK BUAT MACAM MANE, DAH MACAM TU PERANGAI DIA”.. kite semua bertanggungjawab dengan segala perbuatan kite.. kenape kite nak rase INSECURE kalo sebelum ni kite yakin yang kite leh dapat ape yang kite nak.. bile kite rase INSECURE, kite sebenarnye telah membuka jalan di minda kite untuk BERSIKAP TAMAK HALOBA.. kite insecure, jadi kite berusaha nak ape yg kite nak walopun sebenarnye ape yg kite nak tu, kite ade, kan ke TAMAK HALOBA namenye tu.. dalam kite nak cari kesempurnaan, sebenarnye ia membuka jalan kepada kite untuk menjadi TAMAK HALOBA..

Hidup ni, bukan nye kesempurnaan yang perlu ade... tidak ade yang sempurna kat dunia ni.. oleh itu..bersederhanalah dalam semua segi supaya kite tak rase INSECURE dengan ape2 tau dengan SAPE2..

 

Makanye, KENAPEKAH KITE PERLU RASE INSECURE???? APEKAH OH APEKAH..

 

 

 

 

24 NASIHAT:

olsenwilliam said...

cippppp...amende ko mrapu ni?...nk sesi kaunseling ngn aku x?...hehehe...ko wat ngn aku F.O.C...

F.Aminurrashidd said...

heheheheh.. aku rasaaa.. aku tahuuuu.. dier tak merapu laa OLIE.. dier bercakap berlandaskan Fakta.. hahahaha~

aku seorang Temah said...

hahaha,,aku no komen..hanya aku dan dia dan dia sahaja yang tahu ape yang berlaku...hahaha..ini bukan sesi hentaman balas,,ini semua refleksi untguk diri sendiri yang dikongsi bersama semua..lalala

OrAng_PeRLiS_mEnULiS said...

hmmm
mmg aku x nafikan ada wujud manusia cmni...
sbb..
sume orang nk diri mereka dihormati... nk diri diorang dikenali...
so, kekadang... maybe mereka ni terlebih menonjol dalam usaha menonjolkan diri...
so, mmg sampai kekadang dah jadi muak..... (aku pon rasa kekadang aku cm2)...

hmm... pape pon.. this is life k..

aku seorang Temah said...

yes,,i know and i aware of it,,but life sometimes makes me harder to braeth..cewahhh

handhalah ibnu kamil said...

allala.

temah3.
aku memerlukan 50 minit.
untuk mencerna dan menghadam maksud yg ko tulis ni.

dan akhirnya.

toing3.
aku stil tak faham.

hahaha.

insecure2..apekah?

F.Aminurrashidd said...

lalalaalala.. Abu.. Abu.. only yang tahu jer paham entry nieh.. saat ini lam Ati TIMAH ngah berkira2x nak taip camnie:

'' Boss, petang nieh exam Fonetik dan Fonologi kan?, dah, pi study saner.''

Caboott.. heheheh

aku seorang Temah said...

abu: ko bukan tak pernah paham ape2 ke? (gelak2 keji jap)..lalala..abu, entry ni special dedication untuk somebody..cehhh..xde maknenye..ini refleksi untuk diri sendiri dan wajarlah dikongsi kepada semua hadirin hadirat yang dihor mati sekalian...



fawez: lalala..(gelak keji sebentar mengenangkan fawez yang kene g exam fonetik dan fonologi jap g)... betul tu fawez..hanya yang mengerti je akan paham ape yang cube timah crite kat sini.. xpenah2 tulis blog bukak dictionary nih.. ini adalah supaya fakta yang dikemukan kurang cacat cela nya.. lalala..



'' Boss, petang nieh exam Fonetik dan Fonologi kan?, dah, pi study saner.''

(tau xpe..lalala)

♥ elle ♥ said...

hehhehe mcm tau jer spe..
bia kn laa die dgn alam fantsinyer...
hihih..
org y bjwe patrick nie pyh skeyt..
mntal lmbt berkmbg..
hehhehee..
ap2 pon bubu syg timah..
hehehe

aku seorang Temah said...

heheh bubu..timah pun sayang bubu juge.. timah okeh je bubu.. cume slagi timah tak crite sini, dalam kepale ade tumbuh pokok klape sudah

norzyah_zacksabri said...

hep!! x aci!! kau pun sayang gak kat timah!! ekekekeek..dh ting tong jap kpale otak aku ni ha..jenuh pikior..ape ke halnye si lina nih..ape yg insecure nye weh?? ade yg nk jadi security guard plak ke???? ekekeek

aku seorang Temah said...

hahaha..sape yg tak paham jgn pkir byak2 la..ni untuk mereka yg berkaitan sahaja..sekian..mekasih

juz kawaii said...

yeayyy~~
paham2!!
heehehhe!! ^___^

aku seorang Temah said...

ape yg kamu pham yanti..jgn bukan2 ye..

OrAng_PeRLiS_mEnULiS said...

bagus yanti sbb ko memahami..
memang estetik tul...

aku seorang Temah said...

alo yanti tu..yeye je pham..lalalal

juz kawaii said...

cis cis..
jgn cabar tahap kepahaman aku tymah..
karang aku xplain baekkk punya kat cni pon krg ko dlete gak..hehe!

aku seorang Temah said...

buk yanti..jgn gituan lo..lalalal

F.Aminurrashidd said...

Yantiee: apakah oh apakah?? ahahaha~ Zack, sekian lamer.. baru ko mengjengah la yerr?? heheheh

aku seorang Temah said...

zack keje nye balik kg je mane sempat nak berblogging

F.Aminurrashidd said...

hahaha~ balek kampong..2x aku ngah kire hari je neyy.. nak balik saner.. heheh

aku seorang Temah said...

untung la ko...aku tunggu je sini sampai temuduga KPM tu abeh..15 may baru balik kg..sedey yol

F.Aminurrashidd said...

owhoo.. ko dpt KPM?? heheheh aku lau dapat KPM, agaknyer 20 Mei baru leh blah kampong.. coz.. 15- 19 Mei ader debat Integriti kat UTM lol.. hahaha~ tapi aku berkeraz nak balek.. so Gud Bye UTM.. say Hello to Mache.. ngee~

aku seorang Temah said...

rindu kat emak la tu..lalala... ko xg la ye teman ABU..huhu..



p/s:nnti balik kg kim salam kat mak, ayah ngan abang eh (kelip2 mate)..lalala OKEH SEMUA..SAYA BERGURAU..sekian,,mekasih

 

A.N.O.N.Y.M.O.U.S Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea