Monday 17 August 2009

ape je la yang ade kan???

Yang Menjalankan Tugas AyuTimah at 16:48

Penah tak korang time kecik2 rampas lego adik korang pastu korang letak dalam bakul menan korang? Dah tu claim yang tu korang punye?

Penah tak korang lanyak beskal adik korang pasal time tu dia tak geti sangat lagik bawak beskal?

Penah tak korang ngan abang n kakak korang bawak men stroller adik korang sampai patah pastu salahkan anak jiran sebelah yg x comel tuh?

Adess..keji sungguh time kecik2 dulu..oleh sebab jarak umur yang x brape nak jauh antara kitorang adik bradik, zaman kanak2 tu best gile..lagi2 bile aku dapat abang yg srupe taiko kampung pinang sebatang yg bertag team ngan akak aku yg juare memancing kanak2 itu..jarak kak ina (akak aku) ngan abang 3 tahun..aku ngan kak ina 4 tahun..abang aku..dia dulu suke transformers..dulu time zaman kartun transformers dengan quality animasi dia yg serupe cap ayam itu la yg jadik pujaan dia..ingat lagi, dia suke buat robot tu gune kotak ubat nyamuk fumakila..ubat nyamuk tak abeh lagi, kotaknye dah ilang..tu okeh lagi..ade yg mak baru beli, di gembatnye jugak kotak tu buat robot..yang tak leh bla nye, robot itu juge didatangkan khas dengan frigde yg penuh dengan makanan untuk robot itu..fridge tu pun lukis kat kotak ubat nyamuk gak..kalo abang aku buat robot, mesti dia buat untuk aku ngan akak aku skali..dulu mase aku kecik2, aku ingat robot leh makan cam orang..bile dah beso, baru aku tau, robot tu mesen, mane leh makan..abeh, pesal dulu abang aku kate robot boleh makan? Abang aku tipu la..

Kitorang 3 bradik suke nyusur parit dulu..carik “king”..”king” ni serangga yg serupa labah2..tapi serius gile kecik..tapi kan sampai sekarang aku tak tau name betul binatang tu..salu carik kat pokok2 pandan blakang umah orang..bile dah jumpe, letak dalam kotak mancis ngan kosong..ha..ni 1 lagi yang menaikkan hangin mak..lidi mancis ade bersepah, kotak mancis nye dah ilang kitorang gembat nak simpan “king”..tapi abang ngan akak aku tak aci wey..dorang g mancing lubuk x ajak aku..siot tol..tau2 je dorang dah kene bedal ngan ayah dah pasal balik lambat, pastu berlumpur srupe org asli..dulu mase kecik2, kitorang adik bradik memg protective sesame sendiri..abang ngan akak aku, memg pantang kalo ade yg usik aku..ngeh2..waima terlanggar bahu sekalipun..pastu aku ni dulu dari kecik la montel camni..budak2 salu ejek..huhu..aku sebenarnye xde rase ape pun..sampai la skrg..tapi abg ngan akak aku siap jawab lagi ngan dorang

“wey, ko hari2 makan ikan masin, tu yg ko kecik je cam ikan masin..sian ko kan”

Siap buat aksi mencebik2 lagi tu..budak yg ejek td tu nak menangis dah..pastu dia cakap:-

”aku bgtau mak aku..” (sambil berlalu pergi..)

Gile klaka..dulu time kecik2 bile modal dah xde nak balas balik ape org cakap penyudahnye ialah dengan ayat ”aku bgtau mak aku..”

Akak aku..suke sangat main layang2 dengan mate melangak (mate tak pandang kiri kanan) kat jalan raye..1 hari tu, enak je dia berlari2 dengan mate melangak, tetibe dia terlanggar moto sorang budak bujang itu..bukan moto tu langgar dia, dia langgar moto tu..mak aku hangen la..mak aku nak sebat dengan ngan tali pinggang, tapi acik mas (jiran) bawak akak aku lari nek kete..takut mak aku bantai akak aku..huhu..

Stroller oit (adik aku) pun kami jahanamkan..stroller dia ni yg zaman dulu punye..yg besi,pastu leh lipat flat..pastu kitorang angkut bawak g bukit dekat ngan umah tu, pasti men kat situ..men gilir2 tu..nek sampai atas bukit, pastu luncurkan sampai ke bawah..gile best..time tu pulak ujan..mak ngan ayah xde,,g umah org kawen..kitorang happy2 la men ujan..pastu balik...dan kene sebat sorang sikit ngan tali pinggang sebab men ujan dan mempergunakan stroller oit ke jalan yang tidak benar..mase nak kene sebat ngan tali pinggang tu akak aku ngan aku lek je..abang aku leh buat drama lak..dia g panjat alang pintu bilik dia, takut kene sebat..mak jerit

”amir! Turun!”

”x nak!”

”turun mak kate!”

Pastu abang aku g terjun atas katil..pastu berguling cakap

”adoiiii...kaki aku patah..”

”mane patah? Mane patah?”

Bile mak aku tgok yg rupenye dia tipu je, trus dia kene sebat lagi ngan tali pinggang..hahaha..

Mase raye yang paling best tu..kitorang g raye setiap rumah yang ade kat palong 6 tu..yang tak kenal pun kitorang g jugek..nak kumpul duit raye gamaknye..makan seketul kuih, kalo kuih dia xbest..kalo kuih dia best, kitorang amek masuk poket..kadang2 sampai terlupe ade kuih dalam poket..bile sampai umah, penat n tertido..semut datang gigit kitorang..hahaha

Mase abang darjah 6, ade sorg dak ni tulis surat cinta kat dia..gile klaka..akak ngan aku gile sengal time tu g bace dan ketahuan oleh abang aku..pastu abang aku boikot xmoh buatkan lukisan untuk kitorang lagik dah..bile abang masuk hostel tingkatan 1, dah xbest dah..xde geng nak g nyusur parit..xde geng nak buat layang2..xde geng nak men guli, men konda kondi..xde geng nak ejek budak belakang umah..xde geng nak dengki sorokkan selipar budak2 nih kat tempat ngaji..busan2..

Rindu giler zaman tu..zaman2 kanak2 adik2 aku dah tak best dah..sebab dia lahir 1992 n 1997..ape je la yg ade time tu..



0 NASIHAT:

 

A.N.O.N.Y.M.O.U.S Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea