Friday 6 August 2010

SEADANYA..

Yang Menjalankan Tugas AyuTimah at 12:48
bile nak sampai bulan puase, ingatan aku pada teratak buruk kat palong makin kuat..ketat..

lagi-lagi pada acik saniyah.. aku rase semua orang pun camtu gak.. tapi xmoh ngaku.. takut di bilang anak emak dan sebagainya.. yo lah.. memang lah anak emak.. xkan anak pakcik muthu kan?

Acik saniyah ialah suri rumah sepenuh masa dan tenaga.. dulu acik saniyah buat kuih.. jual kuih.. lepas je semayang magrib, dah mule dah operasi membuat kuih untuk dijual esok pagi nye.. macam2 kuih lah.. kuih karipap, donut, kuih lapis (kuih bendera), kuih kaswi (jgn tanya aku nama lain dia, aku xtau..trajang kang), kuih kacang, kuih yang bawah pulut atas tepung warne hijau, kuih pulut panggang, kuih apam, kuih cucur badak, badak berendam, buah melake, kuih bengkang dan berbagai2 lagik lah.. kalau aku ade kat rumah (aku duk hostel form 1-5), tugas aku ialah mencincang keledek untuk inti karipap, kelim kuih karipap, dan juga buang serat keledek untuk kuih keria..

selalu aku macam malas2 nak buat..

“malas lah mak”

Dengan kasual dan mendatar acik saniyah jawab

“nanti kau mintak duit, mak pun cakap malas gak”


Teros aku jadik rajin xpayah suruh dah p terkedek2 amek besen, pisau, landas dan kertas surat kabar lalu menyiang keledek sampai tgok kartun anak2 sidek..

pastu acik saniyah gak buat nasik lemak, segala mak bapak mee (mee sizzling dan mee sedaap dengan kriuk2 rangup xdo eh.. jangan nak memandai tanya2) untuk dijual kat our small stall kat jalan besar. aku jarang pegi ikut skalik.. sebab aku malas nak mandi pagi2.. kene lah mandi pagi2.. xkan nak tayang muke slebet itu kan.. xkose orang nak beli.. lagi satu aku bab nak mengira2 duit nih lemah skit.. selalu kene marah ngan acik saniyah yang garang macam nyonya Mansur itu sebab nak kire nasik lemak 2 ngan kuih 4 pun terkedek kire gune jari sampai kene pinjam jari kaki.. mesti la hangin usahanita saniyah kan? (sedih) nasib aku xpinjam jari acik saniyah skali.. kalo tak, kompem aku kene sekeh, lalu masuk ke dalam gobok isi barang itu.

Tapi satu je, hari2 sarapan bende yang same.. balik2 itu je.. sampai kadang2 terpaksa la aku diet makan semekut cap ping pong cicah air kopi cap televisyen sambil meraung2 kelaparan sebelum makan tengahari.. hoho..

Itu dulu, sekarang acik saniyah dah bersara dari arena penjualan kuih di stall itu.. sekarang acik saniyah jual kuih secara underground and custom made je.. nak kuih, nak tempah, datang la rumah.. acik saniyah lom ade fesbuk.. aku kire nak buatkan beliau satu, tapi aku kire aku perlu tarik idea itu.. kang beliau mendahului aku dalam café world kang, mane aku nak taruk muke?

walaupun acik saniyah suke membebel dan garang macam nyonya mansur, aku macam dah lali.. haha.. cume most of kawan2 aku takot ngan acik saniyah.. acik saniyah sebenarnya memang la cam ketua kongsi gelap sikit.. tapi aku rase, tapi kalau bukan sifat acik saniyah yang macam itu, aku belum tentu leh jadik sopan macam sekarang... cehhh.. betul.. i admit that in my family, we don't have any drop dead gorgeous looking girl/boy.. but we proud of being ANAK JAMAL dan SANIYAH.

we behave ourselves.. we behave accordingly.. and people don't have a chance to bad mouth about our behavior.. not once.. xde la cik joyah nak duk mengata:

"eh..anak niah tuh nek moto ngan jantan ke hulu ke hilir tuh apesal"

"anak jamal tuh duk menganggur je kat umah.. xbekerja..makan tanggung"

(p/s: tapi dulu ade la yang mengata aku sebab aku belajar luar..pastu SPM xde A.. nyusahkan mak bapak.. sekrang aku kat sini oi.. shadap yu!)

acik saniyah selalu pesan dengan nada yang aku kire masih mendatar,

"BIAR MUKA BURUK, JANGAN PERANGAI BURUK"

keluarga aku seadanya sahaja.. dulu mase zaman2 orang beli sopa baru kabinet baru, acik saniyah ade sedikit gundah.. ye la.. mase tuh anak2 masih belajar.. anak2 jiran ramai (most of them) yang dah keje awal, lepas SPM teros keje kilang.. duit banyak. belikan mak memasing sopa dua tiga lori, pehtu gelang sekarung.. kompem la acik saniyah gundah kan.. dulu rumah pun buruk banyak.. sekarang buruk sikit.. tapi semakin improve.. abang sulung dah keje.. dulu mase sebuk jiran2 beli sopa, gelang sekarung dia tengah study kat UITM.. akak aku, a.k.a penaja aku dulu blaja di Aussie, sekarang pun dah keje dan berkapasiti boleh menanggung dua adik, sorang adik diva yang berada di matrik johor dan sorang lagik yang banyak makan di UPSI.. adik yang bongsu paling best. belaja ala kadar.. pekse dapat nombor jauh2 pun dapat kasut harga 200++ ayah pulak dulu hanya ada bas pinjam.. sekarang, masih ade bas pinjam dan juga seekor mentibang hitam tersadai di garaj yang seadanya ialah tempat aku leisure2 time sidai baju.. dah sekarang dah sidai baju tak muat nak lalu.. tu lah makan banyak lagi..

wah...rindu..

ok bye..nak p carik tisuuuuu~~




Photobucket

6 NASIHAT:

F.Aminurrashidd said...

entry best ever aku pernah bace.. dari pembacaan aku yang lebih empirikal, ko memang anak mak bapak kkooo.. seadanya.. =)

aku seorang Temah said...

haha.. yela.. anak sape lagik kan..
haha..
inilah realiti itu.. seadanya.. tak lebih tak kurang.. ngam2

F.Aminurrashidd said...

mesti mak ko pandai masak kaaan? weii kuih bawah pulut atas tepung ijau tuh namernyer seri muka.. wee~

Amir Batrisya~ said...

maw pulut panggang!!!...
wa, jom balik kg!!..
huhu~

♥ elle ♥ said...

sye pon tbe2 rse rndu kt acik saniyah ngn acik jamal..
ihihi
rndu mau dga mereka bercite...
lgie2 acik saniyah...
sonok bergosip sakan...
rndu2...
hihih
ops terlebyh sudah...
kang anak pacik jamal nie jeles lak rnd mak ngn ayah die...
hihih
(",)

aku seorang Temah said...

pawez: seri muka ke? kompem.. aku pun dah tak ingat.. lame dah tak buat kuih itu..hoho
mak aku mmg la pandai masak.. tgok la anak dia.. hahah

amir: pulut panggang mmg sedap weyh.. menjilat daun pisang :P

elle: acik niah mmg suke gosip skit.. hahah.. tgok je la aku camne.. :P

 

A.N.O.N.Y.M.O.U.S Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea