Sunday 15 August 2010

THE OTHERS (sesi mencakar muka sendiri)

Yang Menjalankan Tugas AyuTimah at 19:12

AMARAN: ENTRY INI UKURANYA LEBIH 1 METER

Aku sebenarnya takde keje (actually ade, tapi aku malas, macam kau tak biase).. jadi aku pun leisure2 time la tengok muvi.. aku punggah balik container segala barang tok nenek aku tuh untuk mencari cd2 muvi yang aku ade.. dan aku pun tgoklah cerita THE OTHERS ini.. setting filem ini adalah pada zaman lepas world war II.. ok crite dia macam ini..


Ade sorang akak (Nicole kidman) tinggal bersama dua orang anaknye yang keje bercakaran je di sebuah mansion yang aku kire standing banglo datuk K kat bukit antarabangsa.. budak2 nih kat meja makan pun gaduh, tengah bace bible pun gaduh dan nak tido pun gaduh.. gile semak kan.. budak2 nih ade penyakit.. dorang tak boleh kene cahaya matahari.. Mungkin dorang puteri dan putera lilin, itu aku xpasti.. jangan tanya banyak2, trajang kan.. akak itu name Grace, anak pompuan dia name Anne, anak laki name Nicholas Saputra .. akak ni sekarang tengah macam semak2 kepale la, laki dia lum balik lagi dari berperang.. aku kire laki dia dah lari ngan awek Vietnam yang keje buat kopi kat kem..

Cerita nih bermula dengan akak nih tetibe mengigau.. aku rase nak sepak dia sebab dia mengigau menjerit2..ee yai.. pas dia bangun, dalam 4 minit lepas itu seorang makcik, pakcik dan juga seorang gadis belasan tahun datang umah dia.. akak nih upenye tengah menunggu orang yang nak datang keje umah dia.. yelah.. ko gile, umah besar2 camtu maun patah pinggang kemas sensorang.. makcik name makcik Bertha. Pakcik name pakcik Edmund dan gadis belasan tahun itu name eh lydiawati .



Kat umah akak itu ade peraturan pelik iaitu kalo nak bukak satu pintu yang lain, pintu sebelumnya kene kunci dulu kalo tak akak tu babab tangan memasing.. aku pun xpaham apekah kekdah nya.. pastu umah dia sentiase gelap.. mulenye aku ingat akak tuh xbayar bil letrik tu yg TNB potong letrik umah dia.. upe2nye aku lupe yang si Anne ngan Nicholas tuh xleh kene cahaya.. jadi umah dia penuh langsir.. aku kire satu kayu kain langsir pun lum tentu cukup nak buat langsir seluruh umah dia :P

Konflik bermula bile si Anne kate ade orang lain kat umah dia.. dia cakap kat makcik Bertha time kat meja makan time breakfast.. adik dia seriau lah.. pastu makcik Bertha bagitau lah kat akak tuh.. akak tuh macam emo je.. dia kate

“makcik, biaselah..budak2 tuh emangnya pelik2 sedikit..makcik buat je keje makcik.. esok jangan lupe masak rendang

Pastu mase tengah ngapal bible, si Anne sekali lagi heboh bagtau mak dia ade orang lain kat umah tuh.. pastu akak tuh panas lah.. dah la laki takde.. pastu dia suh Anne pegi blaja kat bilik lain.. padan muke Anne..

Aku kire dengan muzik seram2 dengan umah yang gelap dan banyak langsir memang buleh menimbulkan reaksi takut2.. aku tahu makcik Bertha memang tahu sesuatu tentang umah tuh, same macam Anne.. tapi akak nih xcaye lah..



Kejadian2 yang berlaku:

1. Akak tuh dengar anak dia nangis, tapi bukan anak dia nangis.. anak dia dua2 senyap je.. Anne kate Victor yang nangis.. sape victor? Akak tuh jadik marah

2. Mase kat dalam bilik tido, malam, langsir terbukak dan tertutup sendiri.. Nicholas jadik seriau.. dia kate kat Anne

“weh, jangan la main langsir.. bagtau mak kang”

“hotak kau, bukan aku la, victor yang main”

Pastu terdengar suare budak laki yang lain

“ko bangun la. Tu katil aku..pijak ko kang”

Adik dia menjerit2.. akak tuh berlari masuk bilik.. akak tuh sekali lagi marah

3. Mase akak tuh tengah menjahit sarung kusyen, tetibe dia dengar ade orang duk jalan2 kuat2 kat tingkat atas. Lydia mengemas gamaknye.. tapi pesal yang berdentum2 bunyiknye.. cam nak menukang jo.. pastu tetibe akak tuh Nampak Lydia ade kat luar ngan makcik bertha. Dah tu sape kat atas? aih.. akak tu p check.. jeng2..

(aku terperanjat cam habah.. dush2)

Sejak peristiwa itu, akak tuh baru sedar yg Anne tak tipooo.. ayok..dari dulu xnak caye.. ayok..

4. Mase akak tuh kumbar2 barang kat stor, akak tuh jumpe satu album gambar yang semuanya ade gambar orang tengah tido.. akak tuh pelik.. makcik bertha kate dorang dalam gambar tuh bukan tido tapi dah mati..

5. Mase akak tuh kuar nak p carik ape tah, dia jumpe laki dia tengah jalan yang berkabus2.. laki dia nampak sedih.. bukan penat tapi sedih.. pastu laki akak tuh cam terperanjat tengok akak tuh.. bukan gembira..tapi terperanjat.. bile balik rumah lagi lah laki akak tuh muke terperanjat tengok anak2 dia dorang.. tah nape tah.. aih.. laki akak tuh pun xbanyak cakap..diam je.. macam ade something.. pastu akak tuh sedih, nape laki dia macam xsuke je balik rumah.. esoknya, laki akak tuh tetibe hilang.. jeng2…

6. Pade pagi laki dia hilang, tetibe langsir umah dia sume hilang? Laki dia p gadai langsir umah ke? Pagi tuh akak tuh fired makcik bertha, pakcik Edmund ngan Lydia.. dia suspek deme yang jual langsir.

7. Malamnye si Anne ngan Nicolas nak lari umah, nak carik ayah dia.. dalam mase yang same akak tuh p geledah bilik macik Bertha.. beliau jumpe GAMBAR yang gile kentang lah.. dia pun terkocoh2 carik anak2 dia.. tapi anak2 dia xde kat bilik.. damn betul lah budak2 nih.. nyusahkan mak dia je.

8. Mase anne ngan Nicholas tengah wondering around the ground, dia terjumpe kubur.. dak2 nih xtakut pun.. kalo aku dah sebatu aku lari.. dia siap bace lagi name kat kubur tuh.. “BERTHA MILLS” .. dan2 pastu nampak makcik BERTHA, pakcik Edmund ngan Lydia jalan mendekati dorang.. hah ape lagi.. 100m larian berpagar la dorang buat..

9. bile rombongan makcik BERTHA, pakcik Edmund ngan Lydia dah sampai depan pintu akak tuh dah woning dah

“weyh, ko jgn masuk.. “

makcik BERTHA jawab:

“sabar grace, bawak mengucap.. kite boleh berbincang”

In split second rombongan makcik BERTHA, pakcik Edmund ngan Lydia terus menembusi pintu itu.. akak tuh seriau..muke cam nak pengsan.

Budak2 tu lari masuk dalam almari.

10. Mase dalm almari, ade sorang nenek bukak pintu, pujuk dak dorang tuh kuar.. (siot tol nenek itu.. terperanjat aku..siotttt) nenek itu duk kat kusi balik dan merepek sesuatu sambil didengari oleh Anne, Nicholas dan akak itu:

“mak dia bunuh dia adik beradik”

“anak-anak…kamu dah mati, xreti2 nak pack barang kuar dari umah nih ke?”

Anne ngan Nicholas buat lagu duet

“kami tak mati la..tak mati..tak mati.. tak mati..”

Akak tuh dah naik meroyan.. terus dia huru harakan meja2 itu..

Sebenarnya, akak tuh DAH MATI, ANAK2 DIA PUN SAME.. tapi dia tak leh kuar dari rumah itu sebab dia tak terima dia dah mati.. dia tak sedar dia dah mati.. akak tuh sedih laki dia mati dalam peperangan.. bile dia xleh deal dengan perasaan dia, dia bunuh la anak2 dia pastu dia bunuh diri.. setel… mase laki dia balik tuh pun nak tengok2 rumah la.. tu yg teperanjat tengok bini dia ngan anak2 dia duk lepak lagi kat umah tuh.. hoho.. they didn’t find their light.. sebenarnya cerita nih agak religious sikit.. they always believe that the people who died should find “the light”.. tu lah… LANGSIR BANYAK SANGAT

Aku salu tengok cerita, ORANG TAKUT NGAN HANTU.. kali ini HANTU PULAK YANG LEBIH MEROYAN TAKUT NGAN ORANG :P

Sekian.. entry panjang yang tahap orang nak baling kasut… daaa




Photobucket

8 NASIHAT:

F.Aminurrashidd said...

huyooo cam best jaa citer neh.. tp care ko citer lagi best kooot.. memang xleh blah laa citer versi koo.. keh keh keh..

aku seorang Temah said...

best pawez.. aku xgeti nak cerita betapa terkujat2nya aku menengok cerita ini.. tengok dah 2,3 kali, still terkujat2 jugak..

F.Aminurrashidd said...

1 lagik, antu pun leh bacer bible.. hehehe.. antu baik kooot..

weii ending dier caner weyh? xkan dia sepah meja joo..

pastu bertha, edmund ngan lydiawati tu antu ka apa??

aku seorang Temah said...

ending dia, keluarga yang ORANG tuh belah la dari umah tuh.. xsanggup do nak duk situ..
anne ngan nicholas dah leh kene cahaya dah.. dorang anak branak mmg tros tinggal lagi kat sini.. makcik bertha, pakcik edmund nagn lydia tuh hantu gak.. sebenarnye dorang dtg nak tolong.. nak tunjukkan cahaya tuh supaya anak branak nih leh naik ke atas lah... hahaha

F.Aminurrashidd said...

ooo si victor tu manusia upernyer.. yang menukang time minah tu jahit kusyen pun manusia gak upenye.. hahah

hantu takot manusia.. dpt de point.. keh2x.. lawak lak aii..

aku seorang Temah said...

yey.. paham gak ke ye.. hoho.. bgus2

Bungakopi said...

best, pandai ko bcerita..

@hasney^-^ said...

waa bestnyer..synopsis..hi3..

 

A.N.O.N.Y.M.O.U.S Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea