Monday 27 September 2010

UNGKEP KARI

Yang Menjalankan Tugas AyuTimah at 20:35
ehem2..
arini chef temah nak memulakan kelas ye temen2.. (tang yg temen2 itu baca dalam nada nabila sinetron mutiara hati..xtau? sila gugel "nabila mutiara hati")
.
.
.
.
.
.
.
.
(nada serius)
xde.. camni.. tadi aku tetibe lah rajin kunun2.. jadi aku pun bajet nak masak lah.. oleh itu, aku pun p la kedai lepas bola baling tadi kunun2 nak mencari chicken.. last2 hatiku hampa dan hancur berkecai.. chicken dah habis pulek.. yelah kan.. pkul 7 malam dah.. kedai mane je yg ade chicken lagik.. kalo nak jugek, kene p selongkar reban sendiri lah.. tak gitu.. jadi aku mengambil langkah drastik dengan membeli saje sepaket sosejr cam AYAMas (ayam juge kan)..

pabila siap la semuanya..menunaikan kewajipan bagai, aku pun mula bertempur.. berbekalkan pengalaman cetek tentang dunia perdapuran, aku pun mule la mengumpulkan bahan2 semua.. wow.. ketika ini daya ingatan yang tinggi memang aku perlukan dek nak mengingat bahan2 nak memasak ungkep ini.. nak je aku tepon acik saniyah tanya resepi.. tapi ego aku menghalang.. aku risau di smashing oleh beliau.. last2 dalam 20 minit memikirkan bahan2 ape yg sebenar2nya, ego aku tewas juga dengan permainan minda ini.. aku tepon la acik saniyah..



"assalamualaikum..may i speak to acik saniyah plisssss.."

"ok..pliss hold on for a minute.. she's on her way.."

kedengaran suara adikku yg malas mandi dihujung talian..

aku menjawab kasual dan simple ..
"ok"

sebentar itu,

"acik saniyah speaking, who's there?"

"omak.. ni den ni ha... nak masak ungkep kari camno ah.. den lupo la tang bahan2 eh tu.. meh bagitau den jap.. den nak masak ha.. poghut dah kebulur amek ni ha..."

"kemon dear, cool bebeh.. first... u need.....

aku menyalin pantas bahan2nye di dalam kepale hotakku..

pastu aku menyampuk sikit percakapan acik saniyah

"omak2..ni kalau ganti an ayam tuh dengan sosej, buleh ko?"

acik saniyah pula meniru gaya kasualku dan menjawab...

"if you want to change it to tayar basikal oso can"

aku sedih..sejak akhir2 nih acik saniyah dah pandai menyentap..

"ok la omak.. bye..see you soon.. assalamualaikum"

.
.
.
.
.
.
.
.
.

UNGKEP KARI
bahan2:
1. Ayam yang sudah siap dibersihkan, dibuang bulu.. dan segala2nye lah..
2. cili kering yang sudah dikisar/ cili boh.. ekceli cili boh yang jual kat kedai nih xsedap macam yang cili blend sendiri kat umah.. oh ade satu tip.. kalo blend cili kering yang sudah direbus tuh, letak sikit minyak masak ngan bawang putih..
3. 2 atau 3 sudu makan serbuk kari.. serbuk kari daging/ayam tuh.. cap ape2 pun boleh.. asal serbuk kari.. jangan p letak serbuk asam boi pulek...
4. bawang merah..bawang besar pun boleh.. xde beza pun.. hoho
5. bawang putih..
6. halia
7. kunyit
8. serai sikit (kalo xde pun xpe)
9. minyak masak untuk menumis.. ini penting.. jangan lak p taruk minyak moto.. jangannnn...

*bahan2 diatas tertakluk pada hemat tukang masak sendiri.. kene ejas sendiri la.. xgheti la nak letak exact portion..

cara2 nye ialah..

1. tumbuk bwang merah, bawang putih, halia dan kunyit.. (kalo xde lesung.. hiris halus pun boleh.. ahaha.. kat umah aku xde lesung.. kang ade pulak yang ketuk pintu umah nak pinjam lesung.. mano dapek..)

2. panaskan minyak dalam kuali (again.. umah aku xde kuali.. yang ado hanyalah piuk nasi.. haha.. asal ape yg ade je gune la.. kalo nak feeling zaman hang tuah, leh la idupkan api gune kayu kat bawah pokok mane2 then bawak la piuk segala masak kat situ..kan?)

3. tumiskan bahan2 yang ditumbuk itu dengan cili dan serbuk kari sehingga garing.. (ok.. proses ini bahaya sikit.. bagi sesiapa yang umah dekat2 ngan felo itu, jage2 sikit.. jangan feeling suri rumah sangat sampai beriya menumis sampai terbau umah felo nun.. masak ko kang bile felo datang, angkut piuk2 ko sume...)

4. pabila dah garing..orang kate dah terbit minyak..(orang kate la..bukan aku kate), boleh la masukkan ayam/daging/sosej itu... kacau hingga sebati ye.. jangan taruk air dulu... no..no..no..tutup semula periuk menggunakan tudung periuk.. tudung arianni ngan sanggul rambut tuh xde kene mengene dalam ini cerita ok..

5. setelah lebih kurang 15minit.. (kalo gune piuk nasik dia memang berzaman sikit) p la tinjau lauk anda itu.. mengikut pengalaman aku, at this point, ayam/ daging itu akan mula mengeluarkan air beliau sendiri.. kalo sosej pulak ketika ini beliau sedang mengembang dengan pesat.. letak air sikit.. bagi dia paras2 dengan ayam/ daging/ sosej itu.. dan letak lah segala bagai garam, gula, MSG (kalo nak), pastu asam keping ( kalo nak letak bubuh 1 je yg kecik... tapi lepas 5 minit letak asam keping tuh, kene angkat asam keping itu.. kalo tak kang, lauk ko jadik asam jawa la pulak..ok?)

6. masak sehingga ia empuk.. kalo ayam kejap je.. lagi2 kalu gune chicken breast tuh.. daging take time sikit.. sosej pun kejap je.. jgn sampai overcook pulek.. chicken breast nih kalo overcook, leh jadik keras cam kayu.. kesat tekak kau tau tak.. daging pun same.. akan jadik liat sampai tertanggal gusi kau..




ok.. tu je.. sekian terima kasih..

p/s: johnny depp telah tertinggal dengan secara sengaja di rumah.. jadi xde gambar sosej masak ungkep kari.. (T T)




Photobucket

0 NASIHAT:

 

A.N.O.N.Y.M.O.U.S Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea