Saturday 27 November 2010

KERJA RUMAH

Yang Menjalankan Tugas AyuTimah at 03:06

Ok lah..disebabkan sudah berjanji dengan beliau untuk menyiapkan tag ini sebagai keja rumah di hujung minggu, makanya.. nah kau.. sila baca..

Macam orang lain, bile nak berbuih molot dengan kebanjiran kerja2 seperti assignment dan sebagainya, memang lah sangat heaven seperti rasa nak berguling2 di foyer bila cuti bermula.. tapi itulah.. manusia ni (ye..aku lah manusia itu..dah diam) memang la selalu tak bersyukur..bile dah cuti, rase bohsan pulak dirumah kan.. spesis ni memang layak di lenyek menggunakan jentera membajak..

Ekceli, disebabkan aku bukan artis makanya 10 aktiviti yang aku buat sewaktu cuti adalah:-

1. Lepas subuh selalunya aku akan tido balik.. kadaran untuk aku terus berjaga selepas subuh memang lah rendah.. kelopak mata rasa di gam2 oleh syaiton.. itu belum kire tarik selimut mase dengar azan lagi sebelum emak mengeluarkan siren emas beliau mengejutkan aku bangun semayang subuh.. wohh.. pagi2 dah berselimutkan kulit khinzir. Dem!

2. Bangun semula selalunya dalam pukul …….. (jam terpaksa dirahsiakan bagi menjaga tatasusila gadis malayu :p) ..dalam perjalanan pegi sink, pegi tinjau dulu dalam sekarah (almari lauk..sila jangan tanya kenapa nama dia sekarah) ada apa.. kalau ade kuih2 ekspressi dia “oh..kuih je?”.. kalau dalam tuh ade nasik goreng, meehoon mee goreng reaksi dia berbeza sikit.. ia akan jadik “wowowowo..tunggu kau. kejap lagi bersedialah kau kene makan”.. tapi.. kalau dalam tuh xde ape2..makanya pagi itu mood tak ceria lah.. makan jo lah roti sapu kaya yang ado atas mejo nun..

3. Selalunya bila aku cuti sem, yang kat rumah hanyalah ade si fitri selain emak dan ayah.. tapi fitri hari biase pegi sekolah.. jadi tinggallah aku jadik anak bongsu mengekor emak dan ayah keluar ke pekan.. 2 hari sekali mesti keluar ke bahau.. aku pun xtau lah mak ayah aku carik ape kat situ.. kadang2 aku sendiri tak paham, kenapa tak kumpulkan je task2 itu dan lakukan semua pada satu hari seminggu.. pilih lah satu hari..tapi aku ikut jo.. bukannya apa, bila aku ikut buleh la aku mengade2 cakap nak sarap kat kedai.. wooo… best wooo melepak kedai kopi makan roti canai garing banjir dengan milo ais..

4. Kadang-kadang kalau aku tetibe datang mood makcik2, aku akan mengikut emak aku pegi pasar.. tapi kadang2 perbuatan ini menjerat diriku jua.. ialah, kadang2 ade ikan or sayur2 tuh aku xtau nama dia.. jadik aku bisik2 la kat emak aku..
“mak..tuh sayur daun2 tuh sayur ape..nak kate kangkung pun bukan..” aku bisik abeh perlahan dah nih.. malu woo kalo orang tau..

Mak aku slamber reply dengan nada yang agak2 nak bagi satu pasar dengar

“ini bayammm.. ko tak tau ke? Lain keluar rumah campur ngan orang.. bayam pun xkenal”
Aku terus sodok kepale aku masuk dalam tong ikan (T T)

5. waktu terluang sebelum operasi masak memasak di dapur aku manfaatkan dengan menonton rancangan2 yang aku kire memang sesuai lah untuk golongan makcik2.. bukan nak cakap ape la, aku xkan penah miss tengok Wanita Hari Ini.. nak kata aku minat pun tak..tapi entah lah.. memang xkan miss.. yang aku ingat, isnin topiknya berkaitan fesyen, selasa aku tak ingat, rabu berkaitan kewangan, khamis topik tilam dan bantal (untuk somi isteri sahaja..wahahaha) dan jumaat topik berkaitan keluarga.. see.. memang gile lekat kat tv sampai hapal kan.
(aku masih tak puas hati sebab tak dapat recall ari selasa punya topic)

6. bila aku bosan di rumah, selalu yang jadik mangsa keadaan ialah fitri.. adik bongsu aku nih memang dah banyak bersabar dengan perangai aku.. aku suka buat dia annoying..

“Fitri.. halau ayam kat kereta ayah tuh” (padahal aku lagi dekat..aku suruh dia jugak..)
“Fitri.. ko jangan nak merayap, keje sekolah tuh buat” (padahal elok je dia duk umah diam2, main game)

Dan yang paling dia hangin ialah
“fitri, ajarlah aku main game ni..”

“ah.. ko nih ajar 8ribu kali pun xpaham.. weyh, tekan la “X” mati la kau nanti orang jahat tuh pukul..pukul la balik..tekan “X”.. bukan PETAK.”

Kedekut fitri, sampai hati ko xnak ajar aku men PS2..xpe2..aku rosakkan laptop kau.

7. bila cuti, time itu je la pun masa yang aku ada untuk leisure2 time.. tengok muvi..tengok cerita..video2 yang aku ade donlod semua lah..baca novel harry potter 1-7 yang dah beberapa kali khatam ..fun fact about novel harry potter nih.. ko xkan penah bosan membacanya.. serius.. lagi2 yang novel no 7..deadly hollows.. walaupun dah baca 2,3kali, tapi thrillnya masih ada.. sebab banyak sangat plot yang mengembang.. wahaha.. pilemnye aku tak tengok lagi.. jadi xdapat bandingkan standard novel dengan pilem.. tapi mengikut track record sebelum nih, sorcerer’s stone kire ok la.. chamber of secret, ok.. prisoner of Azkaban aku rase paling hampeh in a sense of novel cakap lain, dia interpretasikan macam lain.. xkena.. goblet of fire, order of phoenix ngan half blood prince patutnye spiltkan macam yg dorg buat untuk deadly hollows.. sebab bile compress in one pilem.. ia jadik seperti sandwich yang penyek dan lembik..tidak rangup lagi.. paham?

8. selain itu, time cuti nih lah aku nak loadedkan kepala otak aku dengan gosip2 serantau berkaitan keluarga, sedara mara, jiran tetangga, dan juga orang sekampung.. bile berada di tg malim, mahu tidak mahu aku akan bertukar menjadi kura2 di dalam cengkerangnya bila banyak sangat info yang tidak sampai pada aku.. contohnya, bila cuti, baru lah aku dapat tahu bahawa:-
A- budak depan umah tuh dah kawen secara senyap2 sebab dia udah preggy..wooooo…
B- acik belakang umah dah meninggal..innnalillah..
C- ade perang dingin antara makcik di serting dan makcik di bukit botak disebabkan makcik di serting tak terima pinangan dari pihak makcik di bukit botak.. (persoalan aku: sepupu buleh kawen ke?)

Dan sebagainya lah..sumber berita tidak lain tidak bukan dari emak.. wahaha..

9. jadik assistant emak aku.. emak aku nih ade main kutu ngan makcik2 sekitar rumah.. main kutu nih bukanlah yang laga2kan kutu pastu picit tuh.. bukan2.. jangan merepek.. alah..dia main kutu la..xgheti la aku nak cerita macam mane.. main kutu nih boleh di cerna dari pelbagai aspek.. ade orang main kutu duit..kutu besen..kutu dapur..kutu Tupperware dan pelbagai kutu2 yang lain lah.. mak aku jadik tekong (ketua) eh..kalau kutu duit nih memang besar amaun eh.. main 30 orang.. setiap bulan bayar RM100 satu kepala.. jadik total sekali dapat ialah rm3000.. pembayaran eh sebulan skali time kuar duit.. kalo time nih, memang seriau lah duduk rumah.. takut orang rompak gune parang..penah terjadik kat orang lain tau..mintak sempang.

10. time2 cuti jugaklah aku ade sedikit mase untuk duduk melepak umah mak ngah aku.. mak ngah aku nih seperti yg aku penah cerita pada entry lepas2, duk dekat2 je ngan umah aku.. mak aku nih best.. aku suke betul la dengar dia cerita.. punyalah bersungguh.. kadang2 cerita dia simple2 je.. tapi disebabkan kesungguhan dia bercerita, maka meloponglah aku mendengar.. aku rasa bile aku tua nanti, mungkin aku xleh celen dia nya reputasi.. ahaha.. kire family mak ngah aku ialah sedara aku yang paling rapat.. yang lain2 tuh biase2 je.. pastu kopi mak ngah aku memang best.. aku pun xpaham, kenapa aku minum kopi kat umah tak sesedap minum kopi kat umah dia, adekah kerena minum free itu yg jadik sedap? Wahahaha…

10 aktiviti yang aku tak buat sewaktu cuti:-
(disebabkan aku tak buat, jadik deskripsi yang memang secoet tu je la :P)

1. lempang anak orang
2. terajang sliding door
3. merempit carik jantan
4. pegi salun set rambut
5. rindu kepada roomate
6. pegi kedai motor carik belacan
7. tebas lalang dekat tanah wakaf
8. beratur kat kedai pajak gadai
9. menyertai sprint test kat litar batu 3, shah alam
10. bertunang, bernikah, bersanding, berkahwin dan terbang ke Austria untuk berbulan madu


SEKIAN..

p/s: amacam, pengsan tak bace?




Photobucket

3 NASIHAT:

F.Aminurrashidd said...

hahahaha, ko lagik kreatip wei..

no 4 dan no 8 aku suker.. same2x.. keh4x...

perkara yang ko x buat time cuti:

rindu pada roomate, (memang makan dalam) kih3x

CGG said...

rajin la temah nie:_)

aku seorang Temah said...

pawez: hahaha.. aku hari biase pun xrindu roomate aku.. :p

kak hanem pgantin baru: ahaha.. rajin lah sgt..

 

A.N.O.N.Y.M.O.U.S Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea